Frågor & Svar

Vart finns ni?

Right Style verkar i hela Stockholm med omnejd. En del av vår service är att vi kan komma hem till er eller någon annan plats i Stockholmsområdet men vi tar gärna på oss unika uppdrag utomlands eller i övriga Sverige.

Hur håller ni kontakten med era bröllopskunder?

Det beror på kunden men det vanligaste är att blanda personliga träffar med telefon och mejlkontakt.

Vilka tjänster har ni?

Right Style inriktar sig på fest och bröllopstjänster. Vi älskar att skapa stämning med rätt dekorationer och genom en väl utförd och organiserad planering ser vi till att bröllopet flyter på som det ska utan onödiga avbrott.

Vad har ni för erfarenheter när det gäller bröllopsplanering?

Right Style har lång erfarenhet inom olika områden som gör att ni kan känna er trygga på er dag. Sedan Right Style startades har vi fått äran att hjälpa flera brudpar med olika typer av bröllop! Allt från citybröllop till bröllop på landet, svenskt traditionella till bröllop och bröllop med inresande gäster från alla värdens hörn. Vi har ett öga för detaljer och är duktiga på att hitta rätt stil till rätt tillfälle. Som utbildad medlem i Bröllopsakademin är vi ett kontrollerat och seriöst val till ert bröllop!

Hur samarbetar ni med andra fest och bröllopsleverantörer?

Right Style har ett kontaktnät av bland annat fotografer, tårtbagare, dekorationsuthyrning, stylister, festlokaler, hotell m.m. Vi besöker alla leverantörer personligen och när vi hjälper er att hitta en leverantör såsom t.ex. fotograf så väljer vi en som passar in i er budget och personliga stil.

Kan ni hjälpa oss att hålla budgeten?

Ni får hjälp att prioritera det som är viktigast för er. Ni får råd och idéer på hur man kan hålla budgeten nere utan att det blir tråkigt.

Varför ska man anlita en bröllopskoordinator?

Att planera bröllop tar mycket tid och kan vara stressigt. En bröllopskoordinator är till framförallt för brudparet och ser till att deras önskemål blir uppfyllda vare sig de vill ha ett formellt bröllop eller ett bröllop med mycket spex. Det är mycket att hålla reda på när man planerar ett bröllop och ett tjugotal olika leverantörer att hålla kontakt med där man ska förhandla och fatta olika beslut. När man tar hjälp av en bröllopskoordinator kan man vara med på de momenten som man tycker är roliga och överlåta resten till koordinatorn som tar hand resten. Bröllopskoordinatorer har genom sitt breda kontaktnät ofta även möjligheter till bättre erbjudanden som kan gynna brudparen med bättre priser hos andra leverantörer.

Vad kostar en bröllopskoordinator?

Eftersom att alla bröllop är olika så är det helt omöjligt att svara på.

En bröllopskonsultation kostar 3900:- och då ingår ett personligt möte samt obegränsad kontakt via telefon och mejl fram till bröllopsdagen. Arrangemang där vi är med på bröllopsdagen och håller i alla trådar kostar från ca 25.000:-. Kontakta oss för att för att få en offert baserat på era önskemål. Självklart går det att plocka ihop de bitarna som ni som brudpar känner störst behov av.

Vad gör egentligen en bröllopskoordinator?

Det är en svår fråga att svara på eftersom att våra uppdrag ser så olika ut och inget bröllop liknar det andra. Målet är ändå alltid det samma, att ge brudparet en så bra upplevelse som möjligt med allt under planeringens gång och att bröllopsdagen blir så fantastisk som möjligt.

Vi börjar alltid med ett första möte för att ta reda vad brudparets önskemål är. Vilka är brudparets bröllopsdrömmar m.m.? Vi arbetar nära våra brudpar och måste kunna känna av brudparets stil, personlighet och önskemål och kunna ha en öppen dialog med varandra och därför är det här mötet är alltid gratis för både vår och brudparets trygghet. Det brukar oftast leda till att brudparet bestämmer sig för helkoordinering eller hjälp på bröllopsdagen. När offerten är godkänd börjar vårt arbete…

Bröllopskoordinatorns roll innefattar rådgivning och planering inom bröllopsrelaterade tjänster men kunden fattar själv alla avgörande beslut. Vi ser till att på ett enkelt sätt förklara fördelar och nackdelar inför varje val som ska göras för att undvika att missförstånd uppstår. Vi är där och påminner när det är dags att betala leverantörer och ser till att viktiga saker inte glöms bort.

Vi letar efter bröllopsleverantörer som matchar våra brudpars önskemål. När vi har hand om hela planeringen håller vi främst i kontakten med alla leverantörer och brudparet är med på de roliga delarna såsom ex. att välja smak och utseende på tårtan.

Om ett brudpar önskar hjälp med att hitta en festvåning så går vi först igenom vilka krav festvåningen ska ha och till vilket pris. När vi hittat några förslag så preliminärbokar vi festvåningen innan vi presenterar dem för brudparet. När vi kommit fram till tänkbara alternativ går vi tillsammans på en visning där vi som en neutral hand kan belysa för och nackdelar. Eftersom vi inte arbetar med provisioner från leverantörer kan våra brudpar alltid känna sig trygga när vi presenterar leverantörer för dem. De erbjudanden vi får från leverantörer går direkt till våra brudpar.

Vi hjälper till med budget och ger förslag och tips på hur brudparets dag kan bli mer personlig och fantastisk. Något som vi älskar är att hjälpa till att hitta roliga detaljer och ibland får vi även äran att utsmycka vigselplatsen eller festlokalen med blommor och dekorationer.

Vi finns med som ett stöd för alla inblandade och har alltid brudparets önskningar i fokus och vårt mål är att uppfyllla dem eller hitta bättre lösningar som ni inte visste var möjliga.

Vi bryter ner planeringen i mindre bitar så att inte allt behövs göras på en gång och gör en grundlig planering för bröllopsdagen och ser till att alla veta vad de ska göra, när och hur. Vår roll på bröllopsdagen kan du läsa om nedan. 

Kort sagt kan man säga att en bröllopsplanerare är en konsult, medlare, bollplank, arrangör, dekoratör och finansiell rådgivare allt i ett och med målet att uppfylla brudparets bröllopsönskningar.

Hur jobbar ni på bröllopsdagen?

På bröllopsdagen följer vi främst det detaljschema som vi tillsammans med brudparet kommit fram till under planeringens gång. Så här kan vårt arbete på bröllopsdagen se ut..

För det första kan ni vara säkra på att vår personal alltid bär presentabla kläder som passar in i bröllopets stil när ni anlitar oss. Vi bär oftast svart kostym med namnbricka eller svart piké tröja med vår logotyp på. Det är för att era gäster ska veta vem vi är om de behöver hjälp med något.

-Vi ser till att ni, brudparet, era föräldrar och ert följe känner er bekväma och får den uppmärksamhet ni behöver under förberedelserna och vid påklädningen.

-Vi ser till att vigselplatsen och mottagningen är dekorerad utefter brudparets önskemål. Ser till att möbleringen är den rätta.

-Vi hämtar brudbuketten och blommor till följet och hjälper till att sätta fast knapphålsblommor m.m.

-När det är dags för ingång vid vigsel är vi med och stöttar brudparet och följet. Vi talar om när det är dags för alla att gå in och ser till att alla ser tiptop ut, att klänningen och slöjan ligger rätt och att brudgummens klädsel ser bra ut. Visar dig hur brudbuketten ska hållas.

-Vi ser till att bordsplaceringen är korrekt utförd och menyer, ljus, fotografier, gästgåvor, godisbord, dekorationer m.m. placeras ut på rätt plats.

-Vi tar emot leveranser, assisterar och har en övergripande kontroll på bröllopsleverantörer och följets uppgifter så att de vet vad som ska göras och är med och påminner vid behov.

-Om någon gäst har speciella behov eller om det finns specifika önskemål kring mat, allergier eller annat ser vi till att lösa det respektfullt och diskret.

-Vi ser till att gäster känner sig välkomna på vigselplatsen och vid mottagningen och vägleder dem om de behöver veta något såsom exempelvis vart toaletten är.

-Vi har koll på musiker så att musik under vigsel och under mottagningen är den korrekta och att ljudet låter som det ska. Visar dem vart de ska placera sin utrustning. Vi har även kontakt vid brudparets ingång i kyrkan så att musiken börjar spela vid rätt tid.

-När gäster är vilsna förklarar vi vägen till mottagningen efter ceremonin.

-Vi hjälper fotografen när det behövs med att hämta familjemedlemmar och gäster för fotografering, även här rättar vi till kläder och skavanker.

-Vi flyttar fram blyga gäster från de bakre bänkraderna i kyrkan så att de kommer närmre er och får bättre sikt under vigseln och vinkar fram dem så att de följer efter er på vägen ut.

-Vi ser till bröllopsleverantörer så att de får paus och måltider för att ha den energi de behöver för att göra ett utmärkt jobb!

-Vi ser till att alla blommor och dekorationer som ska med från vigselplatsen till mottagningen kommer fram.

-Innan gästerna kommer till mottagningen ser vi till att alla detaljer när det gäller dukning och dekorationer samt möblering stämmer överens med brudparets önskemål.

-Vi ser till att levande ljus är tända under hela kvällen och har koll på belysningen i festlokalen, släcker ner när dansen börjar m.m.

-Vi svarar på alla frågor som kan komma upp under dagen på en trevligt och respektfullt sätt.

-Vi ser till att de närmsta inte missar viktiga moment under mottagningen ex. tårtuppskärning

-Vi ser till att det är ett bra flyt under festen utan att det blir för stressigt eller med onödiga avbrott.

-Vi är med och påminner diskret om nästa moment i god tid till brudparet och övriga huvudpersoner t.ex. när det är dags för valsen eller tårtan.

-Vi har alltid en extra omtanke för närstående familjemedlemmar och äldre gäster.

-Även om brudparets toastmaster brukar hantera kontakten med hovmästaren under middagen är vi med som ett extra stöd och ser till att maten kommer ut på rätt tidpunkt. Vi är med och påminner och påpekar om saker behövs rättas till.

-Vi ser till at det ser rent och snyggt ut under hela kvällen genom att rätta till småsaker som behövs.

-Vi är med dig, bruden om du behöver byta kläder eller skor eller om du behöver rätta till sminket eller gå på toaletten och om din tärna inte finns till hands.

-Vi är redo vid akuta situationer och löser problem som kan uppstå på bästa sätt utan att oroa er i onödan.

-Vid överenskommelse hanterar vi betalningar till leverantörer.

-Vi hjälper gäster att boka transport vid festens slut och se till att de kommer iväg säkert.

-Vi samlar ihop era saker såsom gästbok och presenter och transporterar dem till överenskommen plats.

-Piffar till rummet där ni ska spendera bröllopsnatten.

-Vi finns till för er, dig och brudgummen och gör vårt bästa för att hjälpa er att hantera den nervositet man kan känna på en så viktig dag som denna. Med oss kan ni känna er lugna, avslappnade och helt stressfria!